Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

Arhiva de imagine Alexandru Tzigara-Samurcas - expozitie la MTR

  • Foto
  • Muzee
  • Expoziţii
Muzeul Ţăranului Român

arhi-VE/RO
Între Orient şi Occident
Arhiva de imagine Alexandru Tzigara-Samurcaș

13 – 30 ianuarie 2011
Sala Irina Nicolau, Muzeul Ţăranului Român

Joi, 13 ianuarie 2011, ora 17:00, la Muzeul Ţăranului Român, la Sala Irina Nicolau, va avea loc vernisajul expoziţiei arhi-VE/RO. Între Orient şi Occident. Arhiva de imagine Alexandru Tzigara-Samurcaș.

Această expoziţiei a fost realizată în urma iniţiativei Departamentului de Istoria şi Teoria Arhitecturii şi Conservarea Patrimoniului din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” şi este rezultatul unei colaborări cu ICR Veneţia.

Expoziţia a fost coordonată de prof. dr. arh. Anca Brătuleanu şi conf. dr. arh. Sergiu Nistor şi a fost realizată pentru a fi expusă în cadrul Institutului Cultural Român din Veneţia în perioada 3 – 21 noiembrie 2010. Conceptul expoziţiei, realizată de Petru Mortu, Toader Popescu şi Irina Calotă, a uzat de calităţile clişeelor de a reprezenta, în acelaşi timp, imagini cu o compoziţie proprie şi subiecte alese în funcţie de criteriile autorului. Au fost alese 20 de cupluri de imagini – una cu subiecte din România şi cealaltă cu imagini din Italia.

Oglindirea fragmentelor de arhivă unele în altele, precum şi pendularea între imagini care pot fi, în funcţie de grila de citire adoptată de privitor, apropiate sau îndepărtate la extrem reprezintă, pe lângă un interesant exerciţiu vizual, şi o sublimare a experienţei modernizării româneşti, fenomen de care Samurcaş nu a fost deloc străin. Reflexia care se stabileşte în sticla diapozitivelor între lumea orientală şi cea occidentală este, în acelaşi timp, un dat al arhivei originale şi o construcţie fără teză, care privilegiază deopotrivă valoarea diapozitivelor ca mărturii, ca obiecte, subiecte, sau doar imagini. Alăturările de imagini – de multe ori surprinzătoare – au scopul de a provoca vizitatorul în a-şi pune întrebări şi a găsi răspunsuri, în cadrul unui proces de identificare atât a elementelor comune, cât şi a diferenţelor pe care imaginile ce compun fiecare cuplu în parte le prezintă.
În afară de cele 20 de perechi amintite mai sus, expoziţia conţine şi o instalaţie compusă din aproximativ 80 de diapozitive, menite să prezinte publicului suportul fizic pe care aceste imagini au fost păstrate de-a lungul a peste 100 de ani de existenţă. 

Arhiva de imagine „Alexandru Tzigara-Samurcaş”, aflată în posesia Departamentului de Istoria şi Teoria Arhitecturii şi Conservarea Patrimoniului din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, a fost transferată de la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” probabil de către profesorul Grigore Ionescu, după moartea autorului lor. Diapozitivele din arhivă serveau ca material didactic pentru cursurile de estetică şi istoria artei pe care Samurcaş le ţinea la Şcoala de Arte Frumoase, începând cu februarie 1899. O altă parte a acestei arhive a rămas în custodia actualei Universităţi Naţionale de Arte şi a fost donată, după anul 2000, Muzeului Ţăranului Român.

Colecţia a fost realizată de-a lungul mai multor decenii, la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX. Cel mai probabil avem de-a face cu o arhivă cu autori multipli – nu toate imaginile au fost realizate de Samurcaș. Preocupările ştiinţifice principale ale autorului sunt vizibile în alegerea şi perspectiva asupra obiectelor, peisajelor şi persoanelor fotografiate, fapt ce nu indică, neapărat, doar calitatea sa de autor ci şi, posibil, opţiunea sa privitoare la achiziţionarea diapozitivelor.

Arhiva de imagine aflată în custodia DITACP conţine 2383 de diapozitive pe sticlă. Subiectele acestora prezintă obiecte de arhitectură, planuri şi hărţi, obiecte de artă – sculptură, pictură, gravură, desen, artă populară - şi peisaje în proporţii diferite. Majoritatea diapozitivelor au ca subiect obiecte arhitecturale (aproximativ 75% din totalul imaginilor), dintre care în jur de 90% sunt din Europa. Dintre acestea din urmă, peste jumătate prezintă subiecte din România. Indiferent de procentele menţionate mai sus, ceea ce este cert este că arhiva este importantă prin bogăţia de informaţie pe care o prezintă, prin forţa estetică a imaginilor care o compun şi prin calitatea lor de a fi mărturii istorice.

La începutul anului 2010 a fost lansat volumul bilingv român-englez „Arhiva Alexandru Tzigara-Samurcaş”, care prezintă imagini caracteristice pentru colecţie şi care a fost însoţit de un CD care cuprinde inventarul arhivei, finalizat în 2009.

Broşura expoziţiei, realizată după concepţia grafică a lui Radu Tudor Ponta, cuprinde texte bilingve (în română şi în italiană), cât şi imagini din arhivă, astfel selecţionate încât să ilustreze tema generală a expoziţiei. Cele cinci texte – compuse de Nicolae Lascu, Virgil Ștefan Nițulescu, Toader Popescu și Irina Calotă şi traduse de Corina Anton – au fost menite atât să situeze această acţiune (şi cele premergătoare ei) într-un context mai larg al proiectului de diseminare a fondurilor DITACP / UAUIM, cât şi să prezinte personalitatea lui Alexandru Tzigara-Samurcaş, arhiva sa de imagine şi expoziţia.

Expoziţia poate fi vizitată până pe 30 ianuarie 2011, de marţi până duminică, între orele 9:00 şi 17:00, la Sala Irina Nicolau.
Intrarea este liberă.
 

  • Share/Save

Stiri Foto

Festivalul „NAMASTE INDIA” înflorește anul acesta, în...
8 Jul 2023 - 9 Jul 2023
A 8-a ediție a festivalului de artă „Teatru sub lună” (30...
30 Jun 2023 - 16 Jul 2023
ARCUB la Noaptea Muzeelor 2
13 May 2023
ArCub
Expoziție de fotografie și film „NORD” la Sediul BMB, Central...
8 May 2023 - 28 May 2023
„Partea nevăzută a teatrului. O incursiune în culisele...
27 Mar 2023 - 9 Apr 2023
Teatrul Nottara
Scenografi români contemporani @ ODEON
26 Mar 2023
Teatrul Odeon
Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000
8 Feb 2023
Grigore Antipa și Emil Racoviță, personalități ale științei...
24 Oct 2022
Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa“
Evenimentele din cadrul Bucharest Photofest la Muzeul...
6 Oct 2022 - 9 Oct 2022
Muzeul Ţăranului Român
Cea de-a șaptea ediție a Bucharest Photofest, între 1 - 9...
1 Oct 2022 - 9 Oct 2022
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact