Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

MIRCEA DIACONU - 60, 40

  • Teatru
  • Film
  • Spectacole
Teatrul Nottara

După cum ne aducem bine aminte, în decembrie trecut, bugetarii au fost trimişi, vrând-nevrând, în vacanţă, nu de alta, dar trebuiau să pună umărul la scoaterea din criză a patriei. Aşa că am fugit repede pe unde s-a putut şi nu ne-a prea mai ars de sărbătoriri... Mai ales că şi bugetul ne cam ardea la buzunar...

Asta nu înseamnă că i-am ignorat pe seniorii Teatrului „Nottara”, care au împlinit un număr frumos de ani şi de carieră.

Prin urmare, acum, la început de an şi cu speranţele intacte, ne-am gândit să-i onorăm pe domnul ŞTEFAN RADOF (pentru frumoasa vârstă de 75 de ani, împlinită pe 1 decembrie trecut şi 55 de activitate teatrală), pe domnul ALEXANDRU REPAN (70 de ani de viaţă ce se vor împlini pe 26 februarie, şi 50 de activitate teatrală) şi pe domnul MIRCEA DIACONU (pentru cei 60 de ani împliniţi pe 24 decembrie trecut, şi pentru 40 de ani de activitate teatrală, ce se vor împlini în acest an).

Pentru început, vă invităm – sâmbătă, 13 februarie, ora 19.00 – la spectacolul Scandal la Operă de Ken Ludwig, care va împlini şi el respectabilul număr de... 100 de reprezentaţii, spre a-l omagia pe minunatul actor MIRCEA DIACONU.
Vă aşteptăm, cu drag!
 
MIRCEA DIACONU - 60, 40
 
Deşi are mai degrabă statura lui Sancho Panza, Mircea Diaconu se înrudeşte, fără îndoială, cu Cavalerul Tristei Figuri sau, mai bine spus, în cazul lui, cu Cavalerul Veselei Figuri. Aerul şi natura donquijotescă sunt evidente pentru cei care îl cunosc bine, mai ales după 1989, mereu în luptă cu morile de vânt, încercând să urnească căruţele strâmbe ale tranziţiei, nu numai în câmpul deschis al politicii, ci şi pe drumurile înfundate ale "strategiilor" culturale.

Când, în jur, bătea vântul blazării, Mircea Diaconu punea în paranteză raţiunea lui de a fi - meseria de actor - pentru a munci cu îndârjire şi ambiţia de a arăta că se poate aici, acum, punând pe roate, alături de soţia sa, actriţa Diana Lupescu, un festival-mamut ca D'ale Bucureştilor sau încercând să schimbe mentalitatea viitorilor actori (de film) ca "diacon" la ATF. Nimic nu îi poate înfrâna neastâmpărul nativ, motivat şi eficient. Mircea Diaconu e un argeşean veritabil, încăpăţânat şi "înfierbântat", dar cu bun simţ şi o pudoare a profesiei, plin de personalitate, dar vulnerabil. Un amestec excelent exploatat de-a lungul unei cariere drămuite cu o autoexigenţă rară, oarecum frustrantă pentru spectatorii care l-au văzut prea puţin: în Teatru descompus de Matei Vişniec şi Ghetto de Joshua Sobol (imediat după 1990), în Operele complete ale lui WLM ŞXPR de J. Borgeson, A. Long şi D. Singer, Variaţiuni enigmatice de Eric-Emmanuel Schmitt, Scandal la Operă de Ken Ludwig (după 2000), sau în filmele lui Nae Caranfil: Asfalt tango şi Filantropica.

Expresivitatea ieşită din comun a chipului său, pe care i-o putem remarca în rolurile din Operele complete ale lui WLM ŞXPR sau din Scandal la Operă, i-au atras comparaţia cu Louis de Funès. Adică, reputaţia de spirit mobil, care a încercat să-şi contrazică mereu emploi-ul ingrat de băiat cuminte şi cumsecade sau de actor comic, atacând personaje diverse, compoziţii complexe, de la bufonul din examenul de absolvire la cele mai bune spectacole de la Teatrul „Bulandra” - unde a intrat în 1971, având girul lui Liviu Ciulei - Revizorul de Gogol, A 12-a noapte şi Furtuna de Shakespeare, Răceala de Marin Sorescu, dar şi de la Teatrul „Nottara” - unde "şi-a mutat barca" până în 1990 şi, din nou, după 2002 - din acelaşi spirit de competitivitate, din dorinţa de a se afla mereu în cursă. La „Nottara”, a lucrat cu Dan Micu şi Alexandru Dabija în alte spectacole de referinţă. Iar după 2000, cu Petre Bokor, Claudiu Goga, Tino Geirun.

Prezenţa sa aparent banală în existenţa diurnă, dar magnetică pe ecran, l-a impus şi în filmele regizorilor Dan Piţa (Nunta de piatră şi Filip cel bun), Manole Marcus (Actorul şi sălbaticii), Lucian Pintilie (De ce trag clopotele,Mitică?) şi ale preferatului său, Alexandru Tatos (în Mere roşii, Secvenţe).
 

Mircea Diaconu spunea cândva, că, fiind, prin definiţie (şi antrenament), actor, îi place să treacă prin viaţă cu modestie, ca şi cum ar fi debutat ieri. Acum, când a împlinit (pe 24 decembrie) 60 de ani de la debutul pe scena vieţii şi va împlini 40 de ani de carieră, colegii din Teatrul „Nottara” îi doresc
La mulţi ani şi La cât mai multe stagiuni!
Secretariatul literar
 
***

 

Fişă selectivă de creaţie a domnului Mircea Diaconu
 
Se naşte pe 24 decembrie 1949, în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş.
A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, în 1971.
 
Activitate profesională:
Debut actoricesc în 1970, la Teatrul “Bulandra”, în spectacolul Harfa de iarbă de Truman Capote.

În anul 1971, este angajat de către Liviu Ciulei la Teatrul „Bulandra”, pe scena căruia a jucat până în anul 1982. Dintre spectacole, cele mai importante sunt: Revizorul de Gogol, regia: Lucian Pintilie (1972), A 12-a noapte de Shakespeare, regia: Liviu Ciulei (1973), Răceala de Marin Sorescu, regia: Dan Micu (1977), Furtuna de Shakespeare, regia: Liviu Ciulei (1978). În perioada 1982 -1990 este actor la Teatrul "Nottara". Roluri în: Cum vă place de Shakespeare, regia: Dan Micu (1982), Pădurea de Ostrovski, regia: Constantin Marinescu (1983), Ultimul bal, după Liviu Rebreanu, regia: Dan Micu (1984), Burghezul gentilom, după Molière, regia: Alexandru Dabija (1986), Într-o dimineaţă de Mihai Ispirescu, regia: Dan Micu (1988). Din 1990, colaborator la Theatrum Mundi şi la Teatrul Naţional, unde interpretează roluri în spectacolele: Teatru descompus de Matei Vişniec, în regia Cătălinei Buzoianu şi Ghetto de Joshua Sobol, în regia lui Victor Ioan Frunză. Operele complete ale lui WLM ŞXPR de J. Borgeson, A. Long şi D. Singer, Castelul de Kafka, regia: Tino Geirun, Variaţiuni enigmatice de Eric-Emmanuel Schmitt, Scandal la Operă de Ken Ludwig sunt spectacolele care îl readuc, după anul 2000, în atenţia spectatorilor fideli Teatrului „Nottara”.

Din 2001 este directorul cunoscutului teatru de pe Bulevardul Magheru.

Debut cinematografic în filmul Nunta de piatră de Dan Piţa, după I. Agârbiceanu, în anul 1971. Alte filme, din cele vreo 50 în care a jucat: Actorul şi sălbaticii de Titus Popovici, regia ManoleMarcus (1972), Filip cel bun de Dan Piţa (1973), Mere roşii de Alexandru Tatos (1975), Înainte de tăcere de Alexa Visarion, după I.L. Caragiale (1978), serialul Profetul, aurul şi ardelenii în regia lui Dan Piţa (prima parte) şi Mircea Veroiu (ultimele două părţi) (1978), serialul Buletin de Bucureşti de Virgil Calotescu (1980), De ce trag clopotele, Mitică? de Lucian Pintilie, după I. L. Caragiale (1980), Secvenţe de Alexandru Tatos (1985), Promisiuni de Elisabeta Bostan (1986), Secretul armei secrete de Alexandru Tatos (1987), Găoacea de Emil Loteanu (1990), Asfalt tango de Nae Caranfil (1995), Filantropica de Nae Caranfil (2002), Legături bolnăvicioase de Tudor Giurgiu (2006), Ticăloşii de Şerban Marinescu (2007).
 
Activitate didactică: 1977-1978, asistent la actorie, clasa Olga Tudorache, IATC-Bucureşti.
În 1990, a deschis cursul de actorie film, într-o formulă nouă, sistem atelier.
 
Activitate literară: debut cu "Şugubina", volum premiat de Uniunea Scriitorilor; "La noi când vine iarna" (1980), volum tradus în germană şi rusă, "Scaunul de pânză al actorului" (1985), volum de eseuri profesionale.
A semnat, timp de doi ani, rubrica "Mă mir" în revista "Cinema”.
  • Share/Save

Stiri Teatru

„Lacrima de Argint” la al treilea spectacol - sau cum ne...
20 Oct 2023
Proiectul “Centenar Monica Lovinescu, vocea demnității”...
2 Oct 2023 - 19 Nov 2023
Programul Teatrului Odeon în perioada 18 - 24 septembrie
24 Sep 2023
Teatrul Odeon
Nopţile Barbare în Ulaanbaatar motiv de teatru şi istorie
24 Sep 2023
Weekend record cu 14 spectacole pe 4 scene la Opera Comică...
23 Sep 2023 - 24 Sep 2023
Opera Comică pentru copii Bucureşti
„Annie JR”, premiera de la început de stagiune la Opera...
22 Sep 2023
Opera Comică pentru copii Bucureşti
Festivalul de teatru amator „AMA-torissima”
22 Sep 2023 - 24 Sep 2023
Seri de lectură AMTeatru
22 Sep 2023 - 15 Oct 2023
Chestionar online / Teatrul Odeon
5 Jul 2023
Teatrul Odeon
A 8-a ediție a festivalului de artă „Teatru sub lună” (30...
30 Jun 2023 - 16 Jul 2023
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact