Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

Noul sezon expozițional MNAC

  • Arta
  • Muzee
  • Expoziţii
Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României

MNAC anunță vernisajul noului sezon expozițional în data de 23 noiembrie, ora 19:00, la Palatul Parlamentului.
Vă așteptăm cu drag!

[EN]
MNAC Bucharest happily announces the opening of the new season’s exhibitions on November 23, 7 pm, at the Palace of Parliament.
Save the date!

VERNISAJ: JOI, 23 NOIEMBRIE 2017, ora 19:00
OPENING: THURSDAY, NOVEMBER 23, 2017, 7pm
MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ – MNAC
PALATUL PARLAMENTULUI
The National Museum of Contemporary Art – MNAC Bucharest
The Palace of Parliament

PRIZONIERII AVANGARDEI. O RETROSPECTIVĂ ION BITZAN / THE PRISONERS OF THE AVANT-GARDE. A ION BITZAN RETROSPECTIVE

Curator: Călin Dan
Asistent curator / Assistant curator: Sandra Demetrescu
Design expoziție / Exhibition design: skaarchitects
Graphic design: Bogdan Ceaușescu
Asistenți de cercetare / Research assistants: Magda Predescu, Cristina Cojocaru
Cu sprijinul / With the support of: Fundația Ion Bitzan / Ion Bitzan Foundation
Parteneri / Partners: Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național de Istorie al României, Universitatea Națională de Arte București – UNArte, Muzeul Municipiului București, Muzeul de Artă Arad, Muzeul de Artă Bacău, Muzeul de Artă Brașov, Muzeul Dunării de Jos Călărași, Muzeul de Artă Cluj, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul „Molnar Istvan” Cristuru Secuiesc, Muzeul de Artă Satu Mare, Muzeul de Artă Timișoara, Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad, Muzeul de Artă Iași, Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj / floor 1

[RO]
Ion Bitzan (1924-1997) aparține unei generații de mari talente care și-a manifestat prezența în scurta perioadă de dezgheț a culturii din România (aproximativ 1962-1974), dezvoltând un corpus de lucrări ce pot fi asimilate în linii mari conceptualismului și minimalismului internațional. Cariera lui a fost distinsă prin participări la cele mai importante bienale ale vremii, iar lucrările sale se află în colecțiile unor instituții prestigioase precum MoMA, Kunsthalle Hamburg, Stedelijk Museum Amsterdam.

În contrast cu alți colegi care fie au emigrat, fie s-au izolat de contextul politic tot mai agresiv, Ion Bitzan a adoptat o strategie opusă – originală și în același timp riscantă. În paralel cu cercetarea artistică asupra istoriei internaționale a artei experimentale, care a rezultat într-o cantitate impresionantă de lucrări, Bitzan a produs imagini de comandă oficială, dedicate regimului comunist și liderului acestuia, Nicolae Ceaușescu. Expoziția își propune să analizeze prin opera lui Ion Bitzan o perioadă plină de umbre și nuanțe, în care inovația artistică și arta cu caracter politic coexistau într-o relație complexă.

[ENG]
Ion Bitzan (1924-1997) belongs to a Romanian generation of great talents, manifest in the brief period of détente (between 1962-1974 approximately), who developed a body of work that can be ascribed to international conceptualism and minimalism. His career was highlighted by participations in the most important international biennials of the time and his works are in the collections of prestigious institutions like the MoMA, Kunsthalle Hamburg, Stedelijk Museum Amsterdam.

In contrast to other colleagues who later either emigrated, or isolated themselves from the ever more aggressive politcal context, Ion Bitzan devised a different strategy – both original and risky. Parallel to his research on the history of international experimental art (which resulted in an impressive number of works), Bitzan also produced works commissioned by and dedicated to the Communist Party and its leader. Looking at the oeuvre of Ion Bitzan, the exhibition tries to shed light on a period full of nuances and shadows, when artistic innovation and political art co-existed in a complicated relation.

[RO]
TRIAJ / MARSHALLING yard - Donația Ethel Lucaci-Băiaș și Silviu Băiaș / The Ethel Lucaci-Băiaș and Silviu Băiaș Donation

Design expoziție / Exhibition design: atelier ad hoc
Coordonator MNAC / MNAC Coordinator: Irina Radu
23.11.2016 - 01.04.2018
Parter / Ground floor

Continuând abordarea colecției ca bază de date aleatorie (demers inaugurat în expoziția Colecția ca arhivă, 2015), MNAC folosește spațiile încărcate simbolic de la parterul sediului său din fosta Casă a Poporului ca pe o stație de triaj.

În al treilea sezon al expoziției Triaj suntem onorați să facem publică donația către Muzeul Național de Artă Contemporană a unui important corp de lucrări semnate de Ethel Lucaci-Băiaș și Silviu Băiaș. Artiști de mare subtilitate culturală, gestionând fiecare dintre ei un teritoriu bine definit de forme și idei, Ethel și Silviu au parcurs împreună și alături un drum lung, de peste jumătate de secol, în mijlocul și la marginea artei din România. În mijlocul – pentru că personalitățile lor au marcat inconfundabil felul cum a fost gândită imaginea grafică a deceniilor al optulea și al nouălea din secolul trecut. La marginea – pentru că firile lor independente, intransigența morală și modestia fără abdicare i-au ținut departe de frământările de orgoliu și inevitabilele compromisuri ale acelui timp.

Ethel Lucaci-Băiaș a transformat gravura în lemn într-un instrument de o mare sofisticare procedurală, comparabil cu cele mai intime unelte ale desenului sau picturii. Silviu Băiaș a ales în mod strategic terenul necorupt ideologic al ilustrației de carte pentru copii, unde a desfășurat un univers multi-fațetat de forme și narațiuni. În timp ce Silviu e (alternativ sau simultan) hâtru, cinic, ironic, trist, Ethel are o constantă severitate conceptuală, e deopotrivă elegantă și frustă, delicată și violentă în formele pe care le cioplește în placa de lemn. Imaginile apocaliptice semnate Ethel Lucaci-Băiaș și cărțile create/ ilustrate de Silviu Băiaș sunt cele două extreme ale unui interval ce cuprinde frământările, iluziile și clipele de seninătate ale societății din România perioadei grele a comunismului târziu.

Este fascinant să constatăm cum conviețuirea de o viață a acestor personalități complementare, complicitatea lor pe planul cotidianului și pe cel al spiritului sunt evidente și în alăturarea operelor pe simezele Muzeului. MNAC folosește contextul expunerii în Triaj a unor părți ale colecțiilor sale pentru această primă prezentare a fondului Ethel Lucaci-Băiaș și Silviu Băiaș, artiști ale căror opere intră astfel în zona de cercetare curatorială care pregătește alte expuneri viitoare.

[ENG]
The National Museum of Contemporary Art is honoured to introduce the Ethel Lucaci-Băiaș and Silviu Băiaș donation, comprising a significant body of works by the two artists. Outstanding in their cultural refinement and embracing each their own well-defined territory of forms and ideas, Ethel and Silviu have covered a long path – together and side by side –, while being simultaneously at the centre and on the fringe of Romanian visual art. At the centre – since their personalities unmistakably left an imprint on the ways the graphic image was conceived of in the eight and ninth decades of the last century. On the fringe – because their independent character, moral strength and unyielding modesty kept them aloof from both the turmoils rooted in conceit, and the inevitable compromise of those times.

Ethel Lucaci-Băiaș turned wood engraving into a sophisticated instrument, akin to drawing's or painting's most emotional tools. Silviu Băiaș strategically chose the ideologically uncorrupted area of children’s books illustration, where he developed a multifaceted universe of forms and narrations. While Silviu is (alternately or simultaneously) good-humoured, cynical, ironic or sad, Ethel displays a constant conceptual strictness, being equally elegant and frank, delicate and violent in the shapes she carves in the wooden board. The apocalyptic images signed by Ethel Lucaci-Băiaș and the books created/ illustrated by Silviu Băiaș are the two extremes of an interval that comprises the turmoils, illusions and bright moments of Romanian society during the harsh period of late Communism. It is fascinating to notice how the lifetimes spend together in intellectual and emotional complicity become visible when adjoining their works in the exhibition space.

MNAC uses the context of the Marshalling Yard exhibition for this first introduction of the Ethel Lucaci-Băiaș and Silviu Băiaș fund, whose artworks are thus becoming part of our curatorial research program, in vue for future exhibitions.

Wanda Mihuleac: Contextualizări / Wanda Mihuleac: Contextualizations

Curatori / Curators: Magda Cârneci, Mica Gherghescu
Coordonator MNAC / MNAC Coordinator: Mălina Ionescu
Design expoziție / Exhibition design: skaarchitects
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj /floor 2

[RO]
Expoziția Wanda Mihuleac: contextualizări îşi propune să reviziteze parcursul artistic al uneia dintre cele mai inventive și dinamice figuri ale scenei artistice româneşti a anilor 1970-1980.

Trei axe tematice care funcționează în același timp ca moduli semantici articulează propunerea expozițională. „Zidul”, „Oglinda” și „Scrierea” sunt tot atâtea locuri de semnificație, deplasate, recontextualizate, rejucate în strategii plastice și de situație diferite, de-a lungul timpului, de către artistă, printr-o diversitate excepțională a soluțiilor vizuale.

Expoziția este ocazia de a reveni asupra marilor ansambluri monumentale, asupra seriei de proiecte ecologice, intervențiilor conceptuale, dar și asupra câtorva momente de colaborare fastă ale Wandei Mihuleac cu scriitori, compozitori de muzică experimentală și coregrafi români. Selecția de lucrări este însoțită de un consistent aparat iconografic și documentar, capabil să restituie dinamica intelectuală și artistică internațională în mijlocul căreia Wanda Mihuleac evoluează de la începutul anilor 1970.

Expoziția Wanda Mihuleac: contextualizări se integrează programului MNAC de recuperare a demersurilor vizuale experimentale ale scenei românești ale anilor 1970-1980.
(Magda Cârneci și Mica Gherghescu)

[ENG]
The exhibition Wanda Mihuleac: Contextualizations aims to retrace the artistic journey of one of the most inventive and dynamic figures of the Romanian artistic scene of the ’70s and ’80s.

Three thematic axes, which also function as semantic modules structure the exhibition. The wall, the mirror, and the writing are as many places of signification, which have been, over time, displaced, re-contextualized and re-played in various visual and situational strategies by Wanda Mihuleac, in an exceptional diversity of visual solutions.

The exhibition is a great opportunity for the re-visitation of the great monumental ensembles, of her series of ecological projects, of her conceptual interventions and also of her collaborations with Romanian writers, experimental music composers and choreographers in the ’70s and ’80s. The selection of works is supported by a consistent iconographic and documentary apparatus, which reconstitutes the international cultural and artistic context in which Wanda Mihuleac has worked since the early ’70s.

The exhibition Wanda Mihuleac: Contextualizations is coherent with MNAC Bucharest's program of recuperating the experimental artistic discourses in the Romanian art in the ’70s and ’80s.
(Magda Cârneci and Mica Gherghescu)

Gheorghe Rasovszky: aNORMAL | abNORMAL
Curatori / Curators: Simona Vilău
Coordonator MNAC / MNAC Coordinator: Cerasela Barbone
Parteneri / Partners: Asociaţia Ephemair/Ephemair Association
Sponsori / Sponsors: Square Media
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj / floor 3

[RO]
Expoziţia dedicată artistului Gheorghe Rasovszky (n. 1952) prezintă o selecţie de lucrări din perioada 1970-2017. Opera sa este compusă din desen, colaj, lucrări în tehnică mixtă, pictură, fotografie, lucrări video şi instalaţie. Cunoscut mai ales ca parte a Generației ’80, inclus în articolele şi studiile despre perioadă de către criticii de artă Mihai Ispir, Adrian Guță sau Magda Cârneci, promovat în decadele ‘90 și 2000 de curatoarea Ruxandra Balaci, Gheorghe Rasovszky are o personalitate singulară, neîncadrabilă într-un stil sau într-o mișcare artistică. Prieten și colaborator al lui Gellu Naum și al unor artişti şi poeţi contemporani importanţi, ca Dan Stanciu, Sebastian Reichmann, Iulian Mereuță, Vlad Iacob, Rasovszky și-a săpat propriul tunel într-un munte greu de spart, cu spiritul său acid și sensibil, dificil de situat din punct de vedere geografic și geopolitic.
(Simona Vilău)

[ENG]
The exhibition dedicated to Gheorghe Rasovszky (b. 1952) presents a selection of works from 1970 to 2017. His vast artistic production consists of drawing, collage, mixed media works, painting, photography, video works and installation. Known mostly as a member of the ’80s Generation, featured in articles and studies covering the period, by critics such as Mihai Ispir, Adrian Guță and Magda Cârneci, promoted by curator Ruxandra Balaci in the ’90s and early 2000, Gheorghe Rasovszky is a singular personality, hard to frame inside a style or an artistic movement. Despite being a friend and collaborator of Gellu Naum and of a few important contemporary poets and artists, such as Dan Stanciu, Sebastian Reichmann, Iulian Mereuță, Vlad Iacob, Rasovszky dug his own tunnel in a hard rock mountain, using his acid yet sensitive spirit, difficult to pin down geographically or geopolitically.
(Simona Vilău)

Selfie Automaton

Concept și adaptare / Concept and adaptation: Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos
Design și construcție marionete / Design and construction of marionettes: Stathis Markopoulos, Gál Orsolya, Tiberiu Bucșa, Andrei Durloi, Perényi Flóra, Oana Matei
Design și construcție automate / Design and construction of automatics: Stathis Markopoulos, Kostis Zamaiakis
Pictură / Painting: Adrian Aramă
Ilustrații și animații / Illustrations and animations: Ana Botezatu
Coordonator MNAC / MNAC Coordinator: Ioana Mandeal
23.11. 2017 – 14.01.2018
etaj / floor 4

[RO]
Selfie Automaton vorbește despre mecanisme și rolul individual în alcătuirea și funcţionarea acestora. Expoziția se compune din instalații de automate mecanice, obiecte bizare și comice, folosite ca pretext și modalitate de comunicare între autori și public.

Caricaturi umane și animale fantastice sunt asamblate în scene predefinite, frânturi de spectacol, în care un loc special este rezervat vizitatorului. Plasat pe scenă, acesta devine dinam și actor într-un scenariu cu formă fixă și repetitivă, un posibil portret generic al relaţiilor sociale, descompus în fragmente.

Proiectul a fost produs pentru Bienala de Arhitectură de la Veneția din 2016, și a călătorit la Museum Speelklok în Utrecht (NL) și la FITPT în Iași (RO). În reiterarea sa la MNAC, Selfie Automaton câștigă noi înțelesuri contextuale și deschide o perspectivă particulară asupra ideii de poziționare individuală.

[ENG]
Selfie Automaton talks about mechanisms and the role of the individual in their making and functioning. The exhibition consists of automata, uncanny and entertaining objects, used as a pretext and a way of communicating between the authors and the public.

Caricatures of characters and fantastic animals are assembled in predefined scenes, parts of a show in which the visitor is granted a special role. Placed on stage, he becomes dynamo and actor in a closed and cyclical scenario, a possible generic portrait of social relations, broken into pieces.

The project was produced for the Venice Biennale of Architecture in 2016 and has traveled thereafter to the Museum Speelklok in Utrecht (NL) and FITPT in Iași (RO). In its reiteration at MNAC, Selfie Automaton gains new contextual meanings and opens up a particular perspective on personal positioning.

Prinde artista / Catch the artist
performance durațional / durational performance

[RO]
În cadrul vernisajului, Gabriela Mateescu propune două performance-uri duraționale, care explorează relația artist-instituție-public. Bazându-se pe experiența personală a generației de artiști din care face parte, pe eforturile de self-management și branding, pe presiunea vizibilității și condițiile de muncă din instituții, artista propune acțiuni prin care publicul asistă și participă la epuizarea și consumarea ei. Prezența artistei face parte din misiunea MNAC de a susține artele performative și este curatoriată de Ioana Păun. Lucrările Gabrielei Mateescu sunt în general ancorate în explorarea auto-referențială, pendulând între afișări spontane de feminism, critică instituțioanlă și identitate online.

[ENG]
During the grand opening event, Gabriela Mateescu proposes two durational performances which explore the relationship between the artist, the institution and the public. Based on the personal experience of her generation of artists, on branding and self-management efforts, on the pressure of visibility and work conditions in institutions, the artist proposes actions through which the public assists and participates in her exhaustion and consumation.
The artist's presence is part of MNAC's mission to support performative arts and is curated by Ioana Păun. Gabriela Mateescu's works are usually anchored in self-referential expoloration, oscillating between feminist spontaneous appearences, institutional critique and online identity.
...

 

  • Share/Save

Stiri Arta

Elite Art Gallery sprijină tinerii artiști și anunță lansarea...
15 Nov 2023
Elite Art Gallery
Propuneri evenimente ale Uniunii Artistilor Plastici din...
22 Oct 2023
LOST SIGNAL. Intervenții: Miki Velciov la Muzeul Național al...
19 Oct 2023 - 25 Oct 2023
Muzeul Ţăranului Român
Cadourile lui Nicolae Ceaușescu, care au parcurs „Drumul...
27 Sep 2023
Recomandări ale Uniunii Artistilor Plastici din Romania - 18...
24 Sep 2023
Expoziția „Nicolae Grigorescu, pictor al ethosului românesc...
24 Sep 2023
Muzeul Naţional de Artă al României
Ziua cinematografelor la MNAR
22 Sep 2023
Muzeul Naţional de Artă al României
Festivalul Classic for Teens revine cu ediția a IV-a, între...
21 Sep 2023 - 28 Sep 2023
Expoziția de pictură „Porțile sufletului” la Artoteca BMB
21 Sep 2023 - 9 Oct 2023
Horia Bojin @ Galeria Brăteanu din Timişoara
21 Sep 2023
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact