Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

subREAL Retrospect

  • Arta
  • Expoziţii
Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României

subREAL (Călin Dan, Iosif Kiraly), Castelul din Carpati (Draculaland 08), instalatie, 1994 - 2004

subREAL Retrospect
31 mai – 21 octombrie 2012
Vernisaj: joi, 31 mai, 19h00
Curator: Raluca Velisar
Design expozitie: Atilla Kim

Expozitia realizata in colaborare cu artistii care au format subREAL (Călin Dan, Iosif Király, Dan Mihaltianu) prezinta pentru prima oara impreuna o vasta selectie de lucrari conceptuale ce acopera intregul parcurs artistic al grupului, de la infiintarea sa in vara anului 1990 si pina in prezent.

Fondat de Călin Dan (istoric de arta la acea vreme) si Dan Mihaltianu (artist), carora li se va alatura la scurt timp si Iosif Király (arhitect la origine si fotograf), “grupul de actiune” a aparut ca o consecinta a schimbarilor politice din 1989 pentru a “exorciza reziduurile deceniilor de opresiune comunista”.

Combinind instalatia cu elementele formale ale performance-ului si actionismului, lucrarile din perioada 1990-1992 (East-West Avenue, Alimentara, Je t’aime, moi non plus ....) inventariaza vizual ramasitele perioadei comuniste oficial incheiate, relevind un complex fond comun, manifest la acea vreme (si mult timp dupa) in lumea artistica, in cea politica si in societate in general. Aparuta ca o reactie la cliseele din presa occidentala referitoare la Romania anilor ‘90, dar si la discursul nationalist autohton, seria Draculaland (1993-1995) a combinat fictiunea si realitatea prin folosirea unor surse multi-culturale si personale, in instalatii complexe ce abundau in referinte ironice si asocieri cinice. “Desi hibridizarea Vlad Tepes/Dracula si Mona Lisa a fost un gest spontan, aceasta a cautat instinctiv simplificarea relatiei noastre cu o cultura problematica in ceea ce priveste relationarea sa <<regionala>& gt; (Central/Est/Balcanic Europeana) altfel decit in termenii exotismului”. In anul 1993 Dan Mihaltianu paraseste grupul optind pentru o cariera artistica individuala.

Rezidenta de un an la Künstlerhaus Bethanien, Berlin (1995-1996) marcheaza pentru duo-ul subREAL inceputul unei noi etape, distantarea de cotidianul romanesc permitindu-le inceperea seriei de lucrari Art History Archive (Arhiva de istoria artei). 18 lazi cu material fotografic abandonat de UAP in urma desfiintarii revistei «Arta» - care a controlat imaginea publica a artei locale intre 1953-1990 – ajung la Berlin, unde initial formeaza o sculptura dinamica prin acoperirea peretilor si tavanului spatiului de rezidenta cu reproduceri a/n de diferite dimensiuni. Aceasta introducere in forta este urmata de un sir de evenimente, instalatii si performante avand ca centru conceptual fotografia de presă artistica. Urmeaza seria Serving Art (1997-1999), unde o serie de negative ale unor fotografii de reproducere erau deconstruite in instalatii ce recuperau universul aural din jurul obiectului artistic – obiecte, personaje, evenimente – urmarind teme ca: interactiunea intre cultura si politica; fotografia punte intre sfera publica cu cea privata; inocenta ambigua a aparatului de fotografiat; participare sociala versus conventie sociala, etc.

In seria Interviewing the Cities inceputa la Viena in anul 1999, “servitorii artei”, personajele marginale care indeplineau ritualul prezentarii operei de arta sint inlocuite de membrii grupului. Reconstituirea cadrelor din arhiva are loc de aceasta data cu un dublu scop: sa analizeze pe cateva nivele realitatile artistice din diverse orase; sa articuleze un jurnal subiectiv al relatiilor noastre cu oameni si locuri. “Proiectul se construieste din trei cicluri de fotografii inscenate: portrete produse in colaborare cu membrii comunitatilor artistice locale; interviuri cu monumentele de spatiu public; perspective citadine realizate in trompe l’oeil, pentru a sublinia caracterul artificial al urbanismului si buna sa colaborare cu turismul si mass-media”.

subREAL este primul grup cu adevarat international venit din Romania dupa 1989. Apartinind unei generatii de tranzitie, membrii grupului au facut primii pasi pentru a stabili un discurs cu arta occidentala, transformind cultura inchisa din care proveneau intr-una deschisa. Au initiat proiecte curatoriale ca Sexul lui Mozart (1991, Artexpo, Bucuresti) sau Nomadic (1994, Bienala de la Sao Paolo) si au participat la evenimente internationale majore: Bienala de la Istanbul, Manifesta 1 Kunsthal Rotterdam (1996), Berlin Biennale (1998), Bienala de la Venetia - Aperto (1993) si in Pavilionul Romaniei (1999). Au expus la Museum of Contemporary Art din Chicago (1995), Neuer Berliner Kunstverein (1996), Institute of Contemporary Art din Philadelphia (1996), Akademie Schloss Solitude (1998) etc.

 

Participarea grupului subREAL la majoritatea expozitiilor dedicate artei contemporane din centrul si estul Europei din perioada 1997-2003 - Bukarest nach ’89. Kunst in Rumänien heute, Ludwig Forum für Internationale Kunst din Aachen (1997), After The Wall, Moderna Museet din Stockholm (1999), L’autre moitié de l’Europe, Galérie Nationale du Jeu de Paume din Paris si 2000 +. Arteast Collection, Moderna Galerja din Ljubljana (2000), In Search of Balkania, Neue Gallerie din Graz (2002) sau Blood and Honey, Sammlung Essl – Kunst der Gegenwart din Vienna (2003) - evidentiaza rolul jucat de duo-ul artistic in reconfigurarea scenei internationale de arta contemporana dupa caderea Zidului Berlinului.

…………………………………………………………..

Partener MNAC: BRD Groupe Societe Generale, illy

Sponsor: Murfatlar

Parteneri media: Igloo Habitat & arhitectura, Zeppelin, 24Fun, Radio France Internationale, feeder.ro, Cocor MediaChannel

 

  • Share/Save

Stiri Arta

Elite Art Gallery sprijină tinerii artiști și anunță lansarea...
15 Nov 2023
Elite Art Gallery
Propuneri evenimente ale Uniunii Artistilor Plastici din...
22 Oct 2023
LOST SIGNAL. Intervenții: Miki Velciov la Muzeul Național al...
19 Oct 2023 - 25 Oct 2023
Muzeul Ţăranului Român
Cadourile lui Nicolae Ceaușescu, care au parcurs „Drumul...
27 Sep 2023
Expoziția „Nicolae Grigorescu, pictor al ethosului românesc...
24 Sep 2023
Muzeul Naţional de Artă al României
Recomandări ale Uniunii Artistilor Plastici din Romania - 18...
24 Sep 2023
Ziua cinematografelor la MNAR
22 Sep 2023
Muzeul Naţional de Artă al României
Expoziția de pictură „Porțile sufletului” la Artoteca BMB
21 Sep 2023 - 9 Oct 2023
Horia Bojin @ Galeria Brăteanu din Timişoara
21 Sep 2023
LOST SIGNAL. Recuperări: cazul Eugeniei Mureșan
21 Sep 2023 - 15 Oct 2023
Muzeul Ţăranului Român
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact