Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

Concert vocal-simfonic sub bagheta dirijorului Jan Stulen

  • Cluj-Napoca
  • Filarmonica de stat „Transilvania”
  • Jan Stulen
  • Muzica
  • Concerte

Oratoriul „Patimile după Matei”
-concert cu subtitrare în limba română-

Vă invităm în Joia Mare, 28 aprilie, de la ora 19, la concertul vocal-simfonic susţinut de Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, sub bagheta dirijorului Jan Stulen.

Pe scena Colegiului Academic vor urca soliştii Daniela Păcurar (Soprană), Mihaela Işpan (Mezzosoprană), János Szerekovan  (Tenor), Cristian Hodrea (Bariton), Petru Burcă (Bas), Beniamin Pop (Bas), dar şi o parte a Corului “Junior Vip” al Colegiului de Muzică „Sigismund Toduţă”, dirijat de Anca Mona Mariaş, pentru a interpreta „Patimile după Matei”, de Johann Sebastian Bach. Dirijorul Corului este Cornel Groza. Concertul va fi subtitrat în limba română.

Momentul crucificării lui Iisus este surprins în Evangheliile după Matei, Marcu, Luca şi Ioan. Textele sunt recitate în liturghiile din Duminica Floriilor, din zilele de miercuri, joi şi vineri din Săptămâna Mare. Încă de timpuriu, a fost dezvoltat un anume stil de a le recita, iar primele adaptări polifonice datează încă din secolul al XV-lea.

La vremea lui Bach, aceste adaptări suplimentau povestirea biblică prin texte poetice noi în forme muzicale diverse, de la recitative la corale cântate de credincioşi. Bach a fost cel care a adăugat arii splendide, dar şi coruri de început şi final, şi a exploatat la maximum potenţialul expresiv al acestui gen. Auzim nu doar personajele dramei, ci şi personaje anonime care comentează acţiunea în arii elaborate, precum şi membri ai congregaţiei, în melodiile de coral, aici armonizate foarte bogat. Perspectiva realizată de Bach este aproape cinematică, prin combinaţia de acţiune şi comentariu, prin cântarea corală şi solourile de virtuozitate care opresc, pentru un moment, desfăşurarea acţiunii.

Dirijorul Jan Stulen s-a născut în 1942, în Amsterdam, unde a studiat dirijatul, pianul şi vioara la Academia de Muzică. Până în 2008, el a condus catedra de dirijat a Conservatorului din Maastricht.

În 1964, obţine primul angajament la Filarmonica din Münster, Germania, iar în 1966 devine asistentul directorului muzical general, Reinhard Peters.

În 1970, Jan Stulen se întoarce în ţara sa natală, unde este numit dirijor principal la Nederlands Ballet Orkest din Amsterdam. În 1972, devine director muzical la Nederlands Dans Theater.

Din 1976 până în 1992, Jan Stulen a fost dirijor permanent la Orchestra Radio Hilversum. Acolo, a realizat producţiile radio a peste 1000 de compoziţii. Repertoriul său cuprinde o arie stilistică largă, de la Bach la lucrări de avangardă sau de jazz. De asemenea, a dirijat numeroase concerte pentru tineret, difuzate la televizor.

Din 1992, Jan Stulen este dirijor principal la Deutsches Kammer Orchester din Frankfurt, cu care a avut concerte în Italia, Olanda, Germania şi fosta Iugoslavie.

Ca dirijor invitat, Jan Stulen s-a aflat la pupitrul tuturor orchestrelor din Olanda, dar şi pe scenele unor orchestre din Bruxelles, Londra, Lausanne, Zagreb, Leipzig, Hanovra, Frankfurt, München, Kaiserlautern, Stockholm, Aalborg, Monte Carlo, Veneţia, Trieste, San Remo, Milano, Bolzano, Firenze, Koblenz, Giessen, Mannheim, Seul, Atena etc.
Prestanţa dirijorală a lui Jan Stulen s-a extins şi în domeniul operei, unde acoperă repertoriul de la Gluck până la Britten.
Soprana Daniela Păcurar a absolvit cursurile de canto, nivel licenţă şi masterat, ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. În 1999 şi 2001, a participat la cursurile de vară ale Academiei Bach din Stuttgart, iar ulterior la cursurile de măiestrie susţinute de Mariana Nicolesco şi Theodore Coresi.

În activitatea sa artistică, se regăsesc colaborări cu ansamblurile Ars Nova, Flauto dolce şi Cantate Domino, dar şi cu Operele Naţionale din Bucureşti şi Cluj-Napoca, Opera Maghiară din Cluj, Opera din Craiova, Orchestrele Filarmonicilor din Cluj, Târgu Mureş, Arad, Sibiu şi Iaşi. Prezenţa sa pe scena internaţională s-a concretizat prin turnee în ţări precum Italia, Franţa, Austria, Spania, Elveţia sau Malaezia. Este solistă vocală şi membru fondator al ansamblului de muzică contemporană Impact XXI.

A fost distinsă cu Premiul Special la concursul Hariclea Darclée de la Brăila (2007 şi 2009), Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (2007), Premiul II la Concursul Ionel Perlea de la Slobozia şi Premiul I la Concursul Naţional de Interpretare a Liedului Românesc de la Braşov (2008), Premiul Special la concursul „Puccini” de la Lucca, Italia (2011).

Repertoriul de lied al Danielei Păcurar însumează lucrări de gen de la Mozart la compozitori contemporani, iar larga paletă a genului operistic cuprinde, printre altele, titluri ca Don Giovanni (Donna Elvira) şi Flautul fermecat (Susanna) de Wolfgang Amadeus Mozart, Turandot (Liu) şi Boema (Mimi) de Giacomo Puccini, Falstaff (Alice) şi Othello (Desdemona) de Giuseppe Verdi sau Carmen (Michaela) de Georges Bizet. Soprana nu neglijează nici creaţia vocal‑simfonică, reprezentată în repertoriul său prin lucrări ca Stabat Mater de Palestrina, Matthäus-Passion, Magnificat şi Misa în si minor de Bach, Misa Încoronării şi Requiem de Mozart, Creaţiunea de Haydn, Elias şi Lobgesang de Felix Mendelssohn, Das Paradies und die Peri de Schumann, Simfoniile II şi IV de Mahler, Misa nr. 4 de György Orbán.

Daniela Păcurar a realizat o serie de prime audiţii: Requiem de Zeno Vancea, Misa pentru soli, cor mixt şi orgă de Sigismund Toduţă, Triunghi, Cercul, Şapte cântece pe versuri proprii şi Cad vulturii verzi de Ionică Pop, Pentru voi de Ulpiu Vlad, Echinocţii de Tiberiu Olah, Primăvara şi Anotimpurile de Carmen Petra Basacopol, Trei cântece de toamnă de Dan Voiculescu.

Printre dirijorii cu care a colaborat, se numără Jochen Wehner, Antonello Allemandi, Alessandro Fabrizi, Cristian Mandeal, Christian Lindberg, David Crescenzi, Imma Shara, Giovanni Bria, Marco Balderi, Petre Sbârcea, François-Robert Girolami, Victor Dumănescu, Nicolae Moldoveanu, Theo Wolters, Mika Eichenholz, Cristian Oroşanu.

Solistă a Operei Naţionale Bucureşti, mezzosoprana Mihaela Işpan este un artist liric care întruneşte acele calităţi indispensabile atât pe scena de operă, cât şi pe cea de concert; vocea limpede şi timbrul cald, inteligenţa muzicală şi expresivitatea, prezenţa scenică agreabilă şi talentul actoricesc, pasiunea pentru artă şi tenacitatea în muncă, sunt referinţele evoluţiei artistice pe care a urmat-o până în prezent.

Licenţiată şi absolventă de Masterat a Facultăţii de Artă Scenică, specializarea Canto, din cadrul Academiei de Muzică din Cluj (clasa profesorilor Alexandru Fărcaş şi Ramona Eremia), Mihaela Işpan şi-a perfecţionat, în paralel, arta cântului şi stilistica interpretării vocale sub îndrumarea sopranei Niculina Mirea. De asemenea, s-a specializat la cursurile de măiestrie vocală susţinute de mezzosoprana Viorica Cortez, tenorul Ion Buzea şi soprana Mariana Nicolesco. În plus, a participat la cursurile „Internationale Bach Akademie” (Stuttgart), iar ulterior la Concursurile de Canto „Paul Constantinescu” (Ploieşti), „Internationale Hans Gabor Belvedere” (Viena), „Julián Gayarre” (Pamplona) şi „Debut” (Bad Mergentheim).

Mihaela Işpan s-a remarcat, în ultimii zece ani, ori de câte ori a acceptat multiplele invitaţii din partea unor instituţii de profil: Radiodifuziunea Română şi Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Filarmonica de Stat din Arad, Filarmonica „Banatul” şi Opera Naţională Română din Timişoara, Sala cu Orgă din Chişinău, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca. În mod firesc, o consistentă experienţă scenică a încununat permanentele eforturi de auto-perfecţionare a tehnicii vocale şi în cadrul turneelor artistice din Germania, Franţa, Italia, Grecia, Austria, Polonia, Ungaria, Spania şi Anglia.

Paleta repertorială a artistei include, pe lângă consacrate titluri de operă (Rossini, Il Barbiere di Sevilla-Rosina, La Cenerentola-Angelina /premieră, Bellini, I Capuleti e I Montecchi-Romeo, Mozart, Don Giovanni-Zerlina, Le Nozze di Figaro-Cherubino/Marcelina, Verdi, Nabucco-Fenena, Bizet, Carmen-Carmen, Gounod, Faust-Siebel, Purcell, Dido and Aeneas-Dido /premieră, Humperdinck, Hänsel und Gretel-Hänsel /premieră, Stroe, Orestia II Choeforele-Electra /premieră, Kappl, Meşterul Manole-Miruna /premieră), şi numeroase lucrări vocal-simfonice de referinţă ale compozitorilor Bononcini, Vivaldi, Haendel, Bach, Pergolesi, Haydn, Mozart, Beethoven, Rossini, Mendelssohn, Mahler, Scriabin şi Loussier.

Născut la Târgu-Mureş, tenorul János Szerekován şi-a început studiile la Liceul de Artă din oraşul natal, la secţia vioară, apoi a continuat specializarea la Şcoala de Artă, secţia canto, sub îndrumarea profesoarei Papp Mária. A absolvit în anul 1998 şi a fost admis în corul Filarmonicii oraşului. Anul 2000 i-a adus debutul în cariera solistică, cu Recviemul de Mozart. Participând, în paralel, la concursuri naţionale şi internaţionale, tenorul a fost admis, în 2001, în Corul Radio din Ungaria, fiind invitat şi ca solist Oratoriul de Crăciun de Heinrich Schütz.

În Ungaria, a beneficiat de îndrumarea lui Keönch Boldizsár, la Academia de Muzică „Franz Liszt”. În anul 2003 a debutat pe scena Operei Naţionale Maghiare, cu opera L’occasione fa il ladro de Rossini. În 2007, a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Thomas Houser, Ionel Pantea şi Zsuzsa Misura.

Cariera sa internaţională a început în 2011, când a fost invitat să interpreteze rolul lui Don Ottavio din Don Giovanni de Mozart, la Festivalul Internaţional „Gut-Immling” din Chiemgau, Germania. În 2012, a urmat Festivalul Internaţional „Klassik Festival” organizat la Castelul din Kirchstetten, Austria, unde cântat rolul lui Basilio din Nunta lui Figaro.

Este invitatul permanent al Teatrului Csokonai din Debrecen, al Teatrului Naţional din Pécs şi al Teatrului Naţional din Szeged. Tenorul a realizat numeroase înregistrări la studiourile Radio Ungaria.

Repertoriul actual al tenorului cuprinde rolurile lirice din operele lui Mozart şi cele ale Rossini, dublate de preocuparea pentru literatura vocal-simfonică de oratorii. La Bucureşti, pe scena Ateneului Român, a cântat Patimile după Matei de Bach, interpretare foarte bine primită de critica de specialitate.

Baritonul Cristian Hodrea a absolvit Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”, urmând ulterior cursurile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, secţia oboi (clasa prof. univ. dr. Aurel Marc) şi apoi secţia canto (clasa conf. univ. dr. Marius Budoiu). În prezent, este solist al Operei Naţionale Române din Cluj şi doctorand al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”.

În 2006, a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Mariana Nicolesco la Brăila, iar în 2007 a fost distins cu Premiul Special „Sigismund Toduţă” la concursul de interpretare cu acelaşi nume din oraşul nostru.

Cristian Hodrea a colaborat cu instituţii precum Filarmonicile din Cluj, Bucureşti, Iaşi, Craiova, Sibiu, Arad, Braşov, Oradea, Orchestra Radio din Bucureşti, Opera Română şi Opera Maghiară din Cluj. În repertoriul său, se regăsesc, în egală măsură, roluri din opere (Boema de Puccini, Bărbierul din Sevilla de Rossini, Carmen de Bizet, Don Giovanni şi Nunta lui Figaro de Mozart, Căsătoria secretă de Cimarosa, Elixirul dragostei de Donizetti), precum şi lucrări vocal‑simfonice (Oratoriul de Crăciun, Patimile după Matei şi Cantata cafelei de Bach, Recviemul şi Misa Încoronării de Mozart, Misa în Do major şi Simfonia a IX-a de Beethoven, Dettinger Te Deum, Funeral Anthem for Queen Caroline şi Messiah de Händel, Nelson Messe şi Theresienmesse de Haydn, Recviemul de Fauré, Oratoriul de Crăciun de Saint-Saëns, Die erste Walpurgisnacht de Mendelssohn, Oratoriul de Paşti de Paul Constantinescu, Par ce fil d’or de Mihai Mitrea-Celarianu, Dedicaţii de Cornel Ţăranu).

Printre dirijorii cu care a colaborat, se numără Horia Andreescu, Alain Pâris (Franţa), Nicolae Moldoveanu (Elveţia), József Horváth, Radu Popa, David Crescenzi, Alexandru Lăscae, Sabin Păutza (SUA), Sascha Goetzel (Austria), Romeo Rîmbu, Cristian Brâncuși, Gheorghe Victor Dumănescu, Adrian Morar, Cristian Sandu, Ciprian Para, Kurt Philippi, Cristian George Neagu, Dorin Frandeş. În 2003, Cristian Hodrea a participat la Festivalul „George Enescu” cu opera Oreste-Oedip de Cornel Ţăranu, care a fost prezentată apoi, în 2007, la Opera Română din Cluj.

Petru Burcă a fost student al lui Gheorghe Roşu la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, iar ulterior a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Gabriela Cegolea şi Mariana Nicolesco.

A susţinut recitaluri, concerte de arii și lieduri, şi a interpretat roluri de operă la Opera Națională Română Cluj, Filarmonica „Transilvania”, Opera Națională București, Filarmonicile din Craiova, Iași, Arad şi Botoșani, Opera Națională Timișoara, Teatrul de Operă și Operetă Craiova, Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, Muzeul de Artă şi Muzeul Etnografic din Cluj, Bastionul Croitorilor din Brașov, Opera din Constanța. A efectuat turnee artistice în Anglia, Germania, Elveția, Austria, Luxemburg, Italia, Spania, Franța, Cehia, Ungaria, Olanda, Belgia, Suedia, Grecia, Turcia şi Coreea de Sud.

De-a lungul carierei sale, ca angajat al Corului Filarmonicii „Transilvania”, apoi al Teatrului Liric Braşov, al Teatrului de Operă şi Operetă din Craiova, al Operei din Braşov, iar, din 2004, al Operei Naţionale Române din Cluj, Petru Burcă a colaborat cu dirijori precum Erich Bergel, Hary Béla, Emanuel Elenescu, Cristian Mandeal, Giuseppe Raffa, Alan Tongue, Kim Su-Bum, Alfonso Saura, Rotislav Haliska, Keri Lynn Wilson, Pierre Kao, Emil Simon, Petre Sbârcea, Traian Ichim, David Crescenzi, Julien Salemkour, Ilarion Ionescu-Galaţi, Vlad Conta, Cristian Oroşanu, Iurie Florea, Ciprian Teodoraşcu, Adrian Morar, Gabriel Bebeşelea, Gheorghe Costin, Tiberiu Soare, Shinya Ozaki, Gheorghe Victor Dumănescu, Dorin Frandeş, József Horváth şi Cristian Sandu.
În repertoriul de operă şi operetă al lui Petru Burcă se regăsesc roluri din operele Nunta lui Figaro, Don Giovanni, Flautul fermecat, Răpirea din Serai, Căsătoria secretă, Bărbierul din Sevilla, Cenuşăreasa, Don Pasquale, Boema, Tosca, Turandot, Gianni Schicchi, Carmen, Bal mascat, Rigoletto, Trubadurul, Don Carlo, Falstaff, Aida, Forţa destinului, Liliacul, Werther, The Rake’s Progress, Candide, My fair lady, Moara lui Călifar, Cântăreaţa cheală, Secretul lui Don Giovanni. Din repertoriul vocal-simfonic, Petre Burcă a interpretat Matthäus-Passion de Bach, Messe de Minuit de Charpentier, Misa Încoronării, Recviem şi Misa în do minor de Mozart, Simfonia a IX-a de Beethoven, Petite Messe Solennelle şi Stabat Mater de Rossini, Ein deutsches Requiem de Brahms şi Patimile după Matei de Hans Peter Türk.

Beniamin Pop s-a născut la Bistrița, în 1991. Începând cu clasele primare a studiat pianul, iar mai târziu, în liceu, a început să studieze canto clasic. Premiile obținute în timpul liceului l-au încurajat sa dea admitere la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, pe care a absolvit-o în anul 2014 la clasa conf. univ. Marius Vlad Budoiu. În prezent este masterand la aceeași instituţie.

Pe parcursul studenției a obținut premii la Concursul Național de Lied de la Brașov și la Concursul „Ionel Perlea” din Slobozia.

În anul 2012, devine artist liric al Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania”, iar din 2014 este angajat la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, unde susţine numeroase spectacole ca solist.

Începând cu stagiunea 2016-2017, Beniamin Pop va activa ca solist al studioului de operă din cadrul Deutsche Oper am Rhein din Düsseldorf.

Joi, 28 aprilie 2016, ora 19, Abonament 25
Colegiul Academic

Concert vocal-simfonic
Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania"

Jan Stulen Dirijor
Daniela Păcurar Soprană
Mihaela Işpan Mezzosoprană
János Szerekovan Tenor
Cristian Hodrea Bariton
Petre Burcă Bas
Beniamin Pop Bas
Cornel Groza Dirijorul Corului

Johann Sebastian Bach 
Patimile după Matei, BWV 244
cu participarea Corului “Junior Vip” al Colegiului de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj-Napoca, dirijor Anca Mona Mariaş

BILETE
Biletele la concertele Filarmonicii de Stat „Transilvania” se pot achiziţiona online, de pe biletmaster.ro.
Biletele se pot cumpăra şi de la Agenţia de Bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, la parter în incinta Casei de Cultură a Studenţilor,
Tel. 0264 43 00 60) conform programului: Luni & Miercuri 10 – 14, Marţi & Joi 12 – 18 şi Vineri 10 – 14 sau cu o oră înainte de concert, direct de la locaţia acestuia.
20 lei preţ întreg / concert
10 lei preţ redus (elevi, studenţi şi pensionari) / concert
Atenţie: În ziua concertului, Agenţia de bilete este deschisă în intervalul 10-14!

 

 

 

  • Share/Save

Stiri Muzica

Cum a cântat Beethoven din memorie la premieră? Concertul nr...
20 Oct 2023
Weekend record cu 14 spectacole pe 4 scene la Opera Comică...
23 Sep 2023 - 24 Sep 2023
Opera Comică pentru copii Bucureşti
„Annie JR”, premiera de la început de stagiune la Opera...
22 Sep 2023
Opera Comică pentru copii Bucureşti
TRIADE la Festivalul Internațional „George Enescu” Un trio de...
22 Sep 2023
George Enescu și muzica secolului XX . Simpozion...
22 Sep 2023
Muzeul Naţional „George Enescu“
BIG BAND-UL RADIO: „THE MAGIC OF JAZZ GIANTS” concert cu...
22 Sep 2023
Festivalul Classic for Teens revine cu ediția a IV-a, între...
21 Sep 2023 - 28 Sep 2023
Festivalul Internațional Vara Magică se apropie de final cu...
16 Aug 2023 - 23 Aug 2023
Ateneul Român
PROIECTUL “EMOTIE PRIN CULOARE SI MUZICA”
31 Jul 2023
RĂMAS BUN, MAESTRE VALENTIN GHEORGHIU! (21 martie 1928 - 17...
17 Jul 2023
Ateneul Român
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact