Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă
Aniversari
Anticariate, librarii
Arhitectura
Arta
Balet
Burse
Casting
Cluburi, cafenele
Comemorari
Concerte
Concursuri
Conferinte
Cursuri
Dans
Dezbateri
Educatie
Emisiuni
Etnografie
Evenimente
Expoziţii
Fashion
Festivaluri
Film
Finantari
Forum
Foto
General
Institutii culturale
interviu
Istorie, arheologie
Jazz & ...
Lansari de carte
Lansari de disc
Lectură
Licitaţii
Mapamond
Muzee
Muzica
Premiere
Premii
Programe pentru adolescenti
Programe pentru copii
Programe pentru familii
Proiecte
Proiecţii
Publicatii
Seminare
Simpozion
Spectacole
Sport
Tabăra de creaţie
Targuri
Teatru
Turnee
Vernisaje
Workshops

Conferinţa de ştiinţele teatrului

  • Mapamond
  • Teatru
  • Universitatea de Arte din Târgu-Mureș
  • Conferinte

Utopia teatrului și formele (re)construcției scenice

În perioada 19 - 22 noiembrie 2013, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș organizează CONFERINȚA DE ȘTIINȚELE TEATRULUI, ediția a XIV-a, cu titlul Utopia teatrului și formele (re)construcției scenice.
La ediția din acest an a conferinței vor lua parte peste 30 de invitați din mai multe țări ale Europei și nu numai.
Conferinţa îşi propune să aducă în acelaşi spaţiu de discuţie, cadre didactice, cercetători, doctoranzi preocupaţi de resursele, valenţele şi perspectivele artei teatrului, îngemănate cu cele ale utopiei. De asemenea este considerată utilă prezenţa celor care, aflaţi în alte zone ale dezbaterii academice, vor putea intra în dialog pe marginea acestei teme care îşi păstrează nealterată actualitatea: utopia.

Utopia teatrului și formele (re)construcției scenice

În secolul al XVI-lea utopia desemna operele literare şi filosofice care imaginau o lume prielnică omului, ca în cazul lucrării lui Thomas Morus, în care 54 de oraşe, construite conform unui ideal, ar putea adăposti visurile bunăstării universale. Atunci, ca şi astăzi, imaginea cea mai limpede a unei lumi utopice a fost cea a insulei, a unui tărâm precis mărginit şi limitat, al unui „stat” în care este împlinit dezideratul de fericire al cetăţenilor ei. Într-o lume utopică limbajul se (pre)schimbă, obligându-i pe cei care-i acceptă normele să se întoarcă spre resursele imaginarului. Astăzi, după câteva secole de întrebări şi discutabile răspunsuri, inversiunea de roluri, refacerea priorităţilor sociale şi morale, paradoxul dat de relaţia ordine-carnavalesc, derealizarea, în cel mai curat sens psihanalitic sau, dimpotrivă, în sensul descurajant al pierderii contactului cu realitatea, imaginea reflectată şi cea a teatrului-în-teatru stabilesc câteva trăsuri ale acestei lumi predispuse cu totul reprezentărilor scenice. În timp ce, prin utopia teatrului, ficţiunea se restaurează în forma expresiei artistice, speculative, prin teatrul utopic, spectatorul plonjează într-un univers al ficţiunii pure, un univers care îl protejează – chiar dacă numai pentru câteva clipe – de intemperiile realului. Teatrul de astăzi pare a fi supus unor serii transgresive care nu au nimic de-a face cu intenţiile artistice prime, el dând reprezentaţiei, înainte de toate, vitalitatea simulacrului.
Teatrul începe prin a crea aparenţe şi sfârşeşte prin a deveni mai real decât realitatea care i-a dat viaţă. „Fictiv” şi totodată „real”, spaţiul scenei moderne invocă un statut ontologic privilegiat: îşi deschide porţile spre public, într-un trompe-l’oeil de care actorii, refuzând a mai fi simple dispozitive mimetice, profită în încercarea lor de a se regăsi printre cei din sală. În teatru, a renunţa cu totul la utopie înseamnă a abandona orizontul unei lumi augmentate. Ceea ce-i rămâne creatorului scenic e să se elibereze de canoanele simbolurilor şi să depăşească stadiul distanţării utopiei (şi a strategiilor ei) de imaginar (şi de urmele sale insolite). Aşadar, atuul reprezentaţiei teatrale ar consta în totala sa libertate faţă de realul de dincolo de scenă, faţă de inadvertenţele pe care le iscă în raport cu acesta din urmă. Dar nu imaginaţia însăşi, cu tot ceea ce ea curpinde, adăposteşte – aidoma unei corăbii a începuturilor – germenii utopiei, ai unui spaţiu idealizat, mascat de iluzia libertăţii? Şi acest spaţiu al utopiei teatrului reflectă sau refractă adevărul la care năzuim cu toţii?
Conferinţa îşi propune să aducă în acelaşi spaţiu de discuţie, cadre didactice, cercetători, doctoranzi preocupaţi de resursele, valenţele şi perspectivele artei teatrului, îngemănate cu cele ale utopiei. De asemenea este considerată utilă prezenţa celor care, aflaţi în alte zone ale dezbaterii academice, vor putea intra în dialog pe marginea acestei teme care îşi păstrează nealterată actualitatea: utopia.    

The Utopia of Theatre and the Forms of Stage (Re)Construction / L’Utopie du théâtre et les formes de la (re)construction scénique

International Conference/Conférence internationale Universitatea de Arte din Târgu-Mureș//Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem 19-22 November/novembre 2013

Academic Committee/Comité scientifique
Sorin Antohi (Chair/Président), Jákfalvi Magdolna, Sorin Crișan, Demeter Júlia,
Ungvári Zrínyi Ildikó, Egyed Emese

Tuesday,19 November/Mardi, le 19 novembre
Arrivals/Arrivées
20:00 Cocktail

Wednesday, 20 November/Mercredi, le 20 novembre

9:00-10:30 Session/Séssion 1
Moderator/Modérateur: Sorin Crișan
Sorin Antohi, Utopia and Theatre: Topology, Tropology, Ontology
Sorin Crișan, Utopian Imaginary in the Psychodramatic Play
Kriscfalusi Beatrix, Theatre as Political Utopia
Eugen Păsăreanu, Stage Drama and Utopia: When and Why?
10:30-11:00 Coffee Break/Pause café

11:00-12:30 Session/Séssion 2
Moderator/Modérateur: Sorin Antohi
Bakk-Miklósi Kinga, The Hypothetical Psychological Foundations of Utopian Thinking
Ernei Júlia, Censorship as World Creation
Ungvári Zrínyi Ildikó, From Diderot to Artaud: The Loss of the Utopian Body
12:30-14:00 Lunch Break/Pause déjeuner

14:00-15:30 Session/Séssion 3
Moderator/Modérateur: Cristian Stamatoiu
Christakis Christofi, La construction scénique de l’u-topie dans En attendant Godot de Samuel Beckett
Lukovszky Judit, La notion de l’utopie chez Ionesco
Karolina Czerska, Le cas d’utopie dans le théâtre de Tadeusz Kantor : Wielopole, Wielopole et Aujourd’hui c’est mon anniversaire
My Thorin, L’utopie dans le théâtre contemporain suédois : de l’existentialisme à nos jours
15:30-16:00 Coffee Break/Pause café

16:00-17:30 Session/Séssion4
Moderator/Modérateur: Egyed Emese
Jankó-Szép Yvette, Of other Ice Ages. Arctic Utopias in Leea Klemola’s Kokkola Trilogy
Zsigmond Andrea, Discursive Utopias of Theatre: The Desired Theatre Image Reflected by the Prefaces of the Prospero Books Series
Pintér Márta Zsuzsanna, Idylle et utopie: le modèle pastoral
Egyed Emese, Un autre péché originel: l’agression (Eckartshausen-Kótsi Patkó: L’Âge d’or)
19:00 Carmina Burana. A Dance Theatre Showby/Un spectacle de dance-théâtre par Gigi Căciuleanu (National Theatre of Tirgu-Mures)

Thursday, 21 November/Jeudi, le 21 novembre

9:00-10:30 Session/Séssion5
Moderator/Modérateur: Egyed Emese
Sebestyén Rita, Investigation – Interception – Inclusion. Performance Interventions: New Shapes and Meanings of Public and Theatre Spaces
Demeter Júlia, Allegories on Stage: Paths between the Real and the Unreal
Sándor Zita, Valère Novarina et son «théâtre utopique»
Silvia Negruțiu, L’Acte éducatif, phénomène social qui transcend  l’utopique
Laith Ibrahim, Utopie et Théâtre :D'une idée évasive à la concrétisation effective(L'Île des Esclaves, L'Île de la Raison, La Colonie)

11:00-12:30 Session/Séssion 6
Moderator/Modérateur: Eugen Păsăreanu
Adrian Buliga, Utopia and Dystopia in Orwell’s Nineteen Eighty-Four
Cristian Stamatoiu, Réalité et utopie dans le mental collectif sur la perception du classique dela dramaturgie roumaine : I. L. Caragiale
Vég Edith, Cultural Politics in the EU. An Illusion, Reality, or Purely a Utopia?
12:30-14:00 Lunch Break/Pause déjeuner

14:00-15:30 Session/Séssion 7
Moderator/Modérateur: Kriscfalusi Beatrix
Köllő Csongor, The Laboratory as Utopia
Deres Kornélia, The Utopia of Kitchen
Raluca Blaga, Romeo Castellucci’s Eleven Utopias: Tragedia Endogonidia
15:30-16:00 Coffee Break/Pause café

16:00-17:30 Session/Séssion 8
Moderator/Modérateur: Demeter Júlia
Anda Cadariu, Alternative Theatre in Poland and the Communist Dystopia
Jákfalvi Magdolna, The Memory of the Nation
Orquídea Borges, Antonio dos Santos, Art, jeu et mythe
Mihai Ardelean, Cosmin O. Popa, Gabriela Buicu, Utopian Interferences between Psychiatry and Anti-psychiatry

19:00 Concert: Harry Tavitian & Cserey Csaba (Studio Theatre, Tirgu-Mures)

Friday, 22 November/Vendredi, le 22 novembre
Departures/Départs

 

  • Share/Save

Stiri Mapamond

Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” prezentat...
29 Sep 2022
Lansarea volumului „TEATRUL ROMÂNO-CANADIAN. Schimburi...
24 Aug 2022
Teatrul Naţional Bucureşti
Orchestra Română de Tineret la Hamburg şi lansarea de presă...
20 Aug 2022 - 22 Aug 2022
Orchestra Română de Tineret concertează la ElbPhilharmonie...
20 Aug 2022
Nightwish la Bucuresti: Program si reguli de acces
1 Aug 2022
Pianista de jazz Ramona Horvath în concert de Ziua Națională...
14 Jul 2022
REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG. Expoziții simultane ale...
10 Dec 2021 - 28 Jan 2022
Recital Oxana Corjos – Petru Pane la Ambasada României din...
26 Oct 2021
TURNEUL INTERNAȚIONAL “ROMANIAN MUSIC JOURNEY”
19 Oct 2021 - 27 Oct 2021
S-A LANSAT OFICIAL PROGRAMUL CERTIFICATUL DALCROZE ÎN ROMÂNIA
16 Oct 2021 - 17 Oct 2021
mai multe
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact