Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă Actori

Stiri Gelu Potzolli

Gelu Potzolli

Am angajat un ucigaş profesionist

  • Aki Kaurismäki
  • Carmencita Brojboiu
  • Franz Kattesch
  • Gelu Potzolli
  • Johanna Adam
  • Pali Vecsei
  • Radu Alexandru Nica
  • Roger Pârvu
Aki Kaurismäki
Teatrul: 
Teatrul Naţional Radu Stanca - Sibiu
Regia: 
Radu Alexandru Nica
Cu: 
Pali Vecsei
Cu: 
Gelu Potzolli
Cu: 
Johanna Adam
Cu: 
Franz Kattesch
Cu: 
Roger Pârvu
Scenograf: 
Carmencita Brojboiu

Teatrul National "Radu Stanca" Sibiu a fost prezent la Gala Noilor Generatii, "Capul de... Regizor" 12-18 iunie 2005, Buzau cu spectacolul "Am angajat un ucigas profesionist", cu care a obtinut premiul juriului.

I hired a contract killer- sinopsa

In acest text tragicul intalneste laconicul si tragedia se combina cu umorul negru. Combinatia de tragedie autentica si kitsch melodramatic, surprinderea asteptarilor publicului prin inversarea continua a situatiilor, numarul mic de stiluri narative si folosirea de tehnici cinematografice confirma subtilitatea lui Kaurismaki, stilul sau ludic si calitatea scenariului. "Am angajat un ucigas profesionist" este construit ca un thriller. Este povestea unui anonim, a unui barbat comun, foarte strain de societate, care se afla sub autocontrol total si in acelasi timp foarte naiv si ciudat. Avand de a face cu moartea, el isi descopera dintr-o data pasiunea pentru viata.

(Adevarul literar si artistic, 22 iunie, 2004,
Copilaria in comunism, o mostenire periculoasa de Cristina Modreanu)

Ucigasul sinucigasului

Aki Kaurismaki este un tanar cineast finlandez. Scrie scenarii si produce filme dupa majoritatea dintre ele. In 2002 a primit Marele Premiu la Cannes pentru filmul "Omul fara trecut" (a nu se confunda cu Omul fara insusiri...). Filmul "Am angajat un ucigas profesionist" este singurul film al finlandezului vorbit in engleza si jucat de actori englezi, ceea ce, pana la urma, nu are prea mare importanta. Un text in care tragicul se intalneste cu umorul negru, drama autentica cu melodrama si kitsch-ul.

Ironie, persiflare, duiosii mascate de hohote grobiene, luari peste picior. Subiectul, pe cat de simplu, pe atat de surprinzator. Un modest functionar pe nume Henri Boulanger, constiincios si anonim (semanand cu functionarii lui Gogol), este "redus" din functie si lasat pe drumuri. Deoarece nu are nici o perspectiva, vrea sa se sinucida. Absolut firesc, pana aici. Dar Henri nu e capabil de un asemenea gest si atunci... angajeaza un ucigas profesionist care sa faca treaba, contra unei bune sume de bani! Geniala replica ucigasului: "De ce n-o faci tu, ai economisi paralele...!". Dar Henri se indragosteste de o tanara chelnerita si, evident, nu mai doreste sa moara. Dar, evident, ucigasul doreste sa-si duca la capat angajamentul, chiar daca medicul i-a spus ca-i bolnav de cancer si va muri intr-o luna. Cam asta-i tot, cu un final deschis, ca orice final de calitate. (Regizorul propune, spre marele amuzament al publicului, patru variatiuni posibile pentru final, pe tema: ghici pe cine va impusca ucigasul profesionist?)

Radu Alexandru Nica este absolvent (in anul V) al Facultatii de teatru din Cluj, sectia regie, clasa Mona Chirila. A facut doi ani de regie la Academia din Bayern, iar multipla si extrem de variata miscare teatrala din Germania l-a impresionat, oferindu-i noi orizonturi de exprimare. E adeptul unui teatru dinamic, derulat in ritmuri alerte, pe secvente scurte, "taiate" ca intr-un montaj de film. Viseaza, de altfel, la o imbinare ideala intre film si teatru, fara a apela la proiectii, ci la ceea ce se numeste mijloace specifice de exprimare. Jocul de lumini si coloana sonora (conceputa de regizor) au o importanta majora in spectacolele sale - secvente bine alese, contrapunctand, adesea in registru comic, ironic, scenele. Spectacolul este, intr-adevar, dinamic. Cliseele se amesteca, precum intr-un joc de carti, cu secvente originale, dovedind fantezie si verva regizorala. Umorul e de calitate, iar pantomima de asemenea, clara, precisa, deoarece in spectacol, ca intr-un bun film, se vorbeste putin.

Ceea ce am apreciat in special la tanarul Radu Alexandru Nica este modul in care si-a condus actorii pe scena, cu siguranta si stapanire de sine, precum si felul in care i-a convins de valabilitatea conceptiei sale regizorale, ceea ce nu e lucru putin la un debutant. Ba din contra. Raluca Sas-Marinescu este si ea absolventa la aceeasi facultate clujeana (sectia teatrologie). Dramatizarea ei are culoare, e concisa, lipsita de balast si fara abateri de la "obiect", punctand exact ce trebuie. Carmencita Brojboiu a conceput un spatiu deschis, "la vedere", fara culise, in care publicul, aflat pe scena, vede tot, participind astfel si mai activ la actul scenic. Costumele sunt "discrete", mai mult alb pe negru, asa cum este si viata acestor personaje, nu prea complicata, chiar daca adesea dramatica ori chiar tragica.

Am revenit la Sibiu cu emotie, dupa o pauza de cativa ani, pentru a revedea un colectiv pe care l-am indragit mult, de care ma simt legat si sentimental si care, stiam, e pe cale de disparitie. Lucrurile, insa, s-au schimbat intre timp, iar sectia germana a teatrului sibian (condus de neobositul actor si manager Constantin Chiriac) reinvie. Actorii au jucat cu o pofta nebuna, fara inhibitii, renuntând la anumite tipare cu care erau obisnuiti. In afara de Gelu Potzolli (blandul functionar, naiv, credul, sincer pana la exasperare), toti ceilalti actori interpreteaza mai multe roluri intr-un adevarat vartej, iesind si intrand in pielea noilor personaje cu degajare. Un punct in plus pentru Pali Vecsei. Necunoscand limba germana, si-a invatat rolurile... fonetic! La Sibiu, unde se desfasoara cel mai mare festival de teatru din tara, sectia germana a Teatrului "Radu Stanca" anunta un reviriment de bun augur. Parerea mea.

(Observator cultural, nr 214, 30.03-05.04.2004)

Hamlet în sos picant

  • Aldo Nicolaj
  • Carmencita Brojboiu
  • Cristian Stanca
  • Dana Lăzărescu
  • Dana Talos
  • Eduard Pătraşcu
  • Ema Vetean
  • Florin Cosuleţ
  • Gelu Potzolli
  • Geraldina Basarab
  • Maria Anuşcă
  • Mihai Coman
  • Ofelia Popii
  • Ovidiu Moţ
  • Pali Vecsei
  • Robert Raponja (Croaţia)
  • Viorel Raţă
  • Adrian Matioc
  • Adrian Neacşu
  • Bogdan Sărăţean
  • Cătălin Neghină
  • Cătălin Pătru
Aldo Nicolaj
Teatrul: 
Teatrul Naţional Radu Stanca - Sibiu
Regia: 
Robert Raponja (Croaţia)
Cu: 
Cristian Stanca
Cu: 
Pali Vecsei
Cu: 
Gelu Potzolli
Cu: 
Cătălin Pătru
Cu: 
Mihai Coman
Cu: 
Ovidiu Moţ
Cu: 
Florin Cosuleţ
Cu: 
Viorel Raţă
Cu: 
Adrian Neacşu
Cu: 
Ofelia Popii
Cu: 
Adrian Matioc
Cu: 
Dana Lăzărescu
Cu: 
Dana Talos
Cu: 
Geraldina Basarab
Cu: 
Cătălin Neghină
Cu: 
Bogdan Sărăţean
Cu: 
Ema Vetean
Cu: 
Eduard Pătraşcu
Cu: 
Maria Anuşcă
Scenograf: 
Carmencita Brojboiu

Marile povestiri nu se invechesc niciodata, ele sunt mereu in actualitate, iar "Hamlet" este, fara dubii, o povestire care este mereu in actualitate. Ingredientele sunt amestecate intr-o formula magica cu un aspect perfect, o armonie de savoare care surprinde mereu.

Dar, asa cum se zice adesea, oricat de buna ar fi ciorba de toate zilele te mai si saturi si atunci de ce sa nu te lasi rasfatat de o cura minunata de bucate pe care le poate prepara un bucatar foarte priceput, care stie sa prepare niste garnituri minunate de orez care au din plin sare si piper si mirodenii diverse pline de culoare si astfel, ca prin minune, un alt fel de mancare este servit, ceva usor care te poate inveseli pe loc asa cum numai o masa copioasa o poate face.

Aceasta este de fapt esenta spectacolului, povestea principelui danez, petrecuta in bucatarie, printre saci de faina, sortimente de biscuiti; o poveste zbuciumata de iubire, pasiune si ura. Un sos picant.

"Hamlet in sos picant" este o rescriere a capodoperei shakespeariene: tragedia este vazuta prin prisma aromelor din bucataria castelului Elsinore. Alaturi de protagonistii cunoscuti, care sunt prezentati intr-o lumina ironica (Hamlet este cu totul si cu totul deosebit: visator si mare pasionat de dulciuri, Ofelia este vegetariana si anorexica, Gertrude - pasionala si de loc straina placerilor gustului), prind viata si personaje noi: Froggy, un bucatar foarte talentat si rafinat, precursor al multor bucatari care innebunesc lumea cu emisiunile televizate pe care le au; sotia sa Kathy, femeie cu bun simt; fiica lor Inge, o tanara plina de viata, preocupata de gasirea placerilor vietii; Grunter si Breck sunt o pereche de nebuni, indispensabila intr-o poveste plina de savoare. Nu mai suntem confruntati cu probleme de stat sau cu o gelozie nebuna care sa intoarca toata povestea pe dos, ci de platouri de ficat de gasca cu miere preparate de Froggy; fantoma tatalui lui Hamlet este bunul bucatar travestit si insetat de razbunare datorita presupunerii ca sotia sa, Kathy, a avut o relatie extraconjugala cu noul rege Claudius.

Cei care sunt familiarizati cu textul shakespearian au ocazia de a regasi jocurile maestrului reinventate si elaborate; pentru cei care n-au citit opera originala este ca o calatorie intr-o poveste distractiva si fascinanta.

Electra

  • Cristian Rusu
  • Dan Glasu
  • Doru Presecan
  • dupa Sofocle si Euripide
  • Florin Cosuleţ
  • Gelu Potzolli
  • Ioana Crăciunescu
  • Marian Râlea
  • Mariana Presecan
  • Mihai Măniuţiu
  • Ofelia Popii
  • Adrian Matioc
dupa Sofocle si Euripide
Teatrul: 
Teatrul Naţional Radu Stanca - Sibiu
Regia: 
Mihai Măniuţiu
Cu: 
Marian Râlea
Cu: 
Gelu Potzolli
Cu: 
Florin Cosuleţ
Cu: 
Mariana Presecan
Cu: 
Ioana Crăciunescu
Cu: 
Doru Presecan
Cu: 
Dan Glasu
Cu: 
Ofelia Popii
Cu: 
Adrian Matioc
Scenograf: 
Cristian Rusu
Premiera: 
11 Aug 2005

Scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu după Sofocle şi Euripide

Corul: Ionela Acasandrei, Mihai Coman, Diana Fufezan, Adrian Neacşu, Cătălin Neghină, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Viorel Raţă, Bogdan Sărătean, Dana Taloş, Codruţa Vasiu
Grupul „Iza” din Maramureş: Ioan Pop, Gheorghe Florea, Anuţa Pop, Voichiţa Tepei, Mihaly Covaci

Maramuresul este un loc miraculos si, odata am auzit vocile vechii Elade, vocile tragediei grecesti. Muzica grupului IZA e dintr-o zona arhaic rituala, care nu mi s-a parut deloc straina de Elada. ...verbul tragediei eline merge perfect cu ritmul muzicii traditionale din Maramures; vocile locului si cele ale lumii antice grecesti graiesc consonant, se inteleg intre ele. Am pus un accent special in spectacolul meu pe marginalizarea actuala a acestor zone arhaice si pe lenta lor destructie. Elada, ca si Maramuresul, sunt doua lumi de marginali. La fel ca si Elada, si Maramuresul este, din punct de vedere traditional, o lume care se stinge. Spectacolul meu este, de fapt, un eseu in care am pus in dialog doua lumi.

Avatarii faraonului Tla

  • Cristina Stoleriu
  • Diana Văcaru
  • după Mihai Eminescu
  • Florin Cosuleţ
  • Gelu Potzolli
  • Mc. Ranin
  • Mihai Coman
  • Ovidiu Moţ
  • Viorel Raţă
  • Adrian Neacşu
  • Cătălin Pătru
  • Codruţa Vasiu
după Mihai Eminescu
Teatrul: 
Teatrul Naţional Radu Stanca - Sibiu
Regia: 
Mc. Ranin
Cu: 
Gelu Potzolli
Cu: 
Cătălin Pătru
Cu: 
Diana Văcaru
Cu: 
Mihai Coman
Cu: 
Ovidiu Moţ
Cu: 
Codruţa Vasiu
Cu: 
Cristina Stoleriu
Cu: 
Florin Cosuleţ
Cu: 
Viorel Raţă
Cu: 
Adrian Neacşu
Premiera: 
18 May 2000

dramatizare de Corin Braga şi Mc. Ranin

avatar: - transformare neprevazuta si chinuitoare in evolutia unei fiinţe sau a unui lucru - numele dat diferitelor incarnări ale zeilor indieni, mai ales cele ale Vişnu.

Traducere Larousse 1986

Eminescu are nazuinta de a gasi principiul vietii, de a scrie cu alte cuvinte o literatura filosofica, incercand sa priveasca dincolo de aparente dand o solutie existentei.

In "Avatarii faraonului Tla", intitulata astfel de Calinescu, este vorba de metempsihoza, de reincarnarile unui faraon.

Personajele traverseaza timpul sub diferite identitati pentru a-si gasi linistea in insula Euthanasius, in gandirea pura. Un astfel de scenariu este deschis unor posibilitati spectaculare care sa angajeze evolutia artei spectacolului de azi in plan european, in care textul nu este decat unul din elementele expuse publicului. La texte se adauga decorurile, muzica, dansul, intr-o sinteza care nu-i putea displace poetului. Incercarea noastra nu este festivista, ea doreste sa faca deschideri in perceptia contemporana asupra autorului Luceafarului...

Mc. Ranin

 
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact