Acasă

Primary links

  • Stiri
  • Arta
  • Fotografie
  • Muzica
  • Muzee
  • Teatru
  • Etnografie
  • Jazz &...
  • Mapamond
  • Fashion
  • Parteneri
  • Links
  • Contact
Acasă

Sonuri inedite

Foto: Virgil Oprina

De fiecare dată, concertele oferite de Orchestra Română de Tineret constituie, în sine, atracții de nefuzat, prin calitatea interpretării și frumusețea programelor, aducând mereu noi repere în sfera repertorială, propunând uneori chiar prime audiții sau combinații instrumentale inedite.

Anul trecut, ansamblul a evoluat alături de un cvartet de marimbe fondat și condus de reputatul Bogdan Băcanu, care a donat, cu acel prilej, orchestrei, patru astfel de instrumente performante, deosebit de valoroase deopotrivă în plan calitativ și financiar. Iar la început de martie, cvartetul „Wave”, în care Bogdan Băcanu, acum profesor de percuție la Linz, cântă alături de studenții săi Christoph Sietzen, Emijo Uichiyama, Vladimir Petrov, a revenit sub cupla Ateneului, propunând, în primă audiție absolută, Concertul Gotan de Emmanuel Sejourné, abordat, desigur, în compania „cordarilor” din Orchestra de Tineret; o lucrare atractivă, gândită mai aproape de muzica de film, cele trei secțiuni aducând sonorități și ritmuri sud-americane, europene sau de influență arabă, apelând, pe lângă „specularea” posibilităților melodico-ritmice specifice marimbei, și la o percuție bogată, de mare efect în economia partiturii. Surprinzător, poate în ideea contrastului, scriitura orchestrală se desfășoară într-un plan paralel, aparent fără vreo legătură directă cu demersul cvartetului solistic, păstrând, în general, o linie transparentă, calmă, ca o canava pe care se țese complicatul joc al marimbelor (evoluând frecvent chiar fără acompaniament), de la vârtejul spectaculos la paginile abia sugerate, picurând sunete delicate, pentru a readuce, în final, izbucniri de un dinamism cuceritor. Instrumentiștii oaspeți sunt excelenți și știu să facă „spectacol”, muzica pe care o abordează este atractivă și accesibilă publicului larg, așa încât sala i-a aplaudat entuziast, iar bisul acordat a rămas pe aceleași coordonate de succes.

Doi dintre ei s-au regăsit, după pauză, integrați în orchestră, alături de percuționiștii ORT și, desigur, de orchestra de coarde, într-o altă partitură deosebit de ofertantă, binecunoscută de melomani, dar care, de această dată, parcă... a sunat altfel; poate și pentru că, în suita Carmen de Bizet-Scedrin, intervențiile marimbei au sunat surprinzător, conferind o cu totul altă culoare în întreaga derulare a lucrării dedicate baletului, construită, sub bagheta lui Cristian Mandeal, cu o bogăție de nuanțe expresive, cu o tensiune și o încărcătură pasională adesea impresionantă. Pe lângă faptul că planurile sonore au adus deopotrivă izbucniri spectaculoase și momente de lirism cu accente tragice, cu totul aparte a fost atmosfera creată, maniera de a transmite stări și trăiri intense, într-o interpretare surprinzătoare și, din nou, „mai altfel”, aspect ce constituie, de fapt, o caracteristică a Orchestrei Române de Tineret, unanim apreciată nu doar pentru acuratețea și frumusețea „sound”-ului, ci mai ales pentru implicarea efectivă în actul artistic, pentru bucuria cântului și capacitatea de a reliefa subtilități expresive, într-o permanentă comunicare cu ascultătorii. O stare intensă ce a marcat spectatorii, răsplătiți, în bis, cu reluarea unui fragment din suita cu parfum iberic, o noutate în repertoriul ORT, urmând să fie inclusă, cu siguranță, și în programele viitoare de turneu, pentru că versiunea cu adevărat performantă poate să cucerească și cel mai pretențios public.

Confirmarea faptului că ORT și-a câștigat deja o recunoaștere internațională este și colaborarea, chiar în aceste zile, cu casa de discuri „Genuine”, realizând înregistrări speciale, în compania cvartetului „Wave”, incluzând Concertul pentru marimbă și orchestră și Concertul pentru 4 marimbe și orchestră de (același) Sejourné, precum și Concertul pentru marimbă și orchestră de Ifukube, desigur cu Cristian Mandeal la pupitru. Un CD care va trezi interesul și prin calitatea interpretării și prin faptul că „Wave” pare a fi unicat în lumea muzicală actuală și, evident, prin ineditul partiturilor abordate. Astfel, Orchestra Română de Tineret va intra și în circuitul discografic prin intermediul unei firme de cotă din străinătate - din păcate, „acasă” ansamblul nu a fost solicitat încă să înregistreze pentru un album discografic...Poate de acum înainte...

(10 martie 2016)

Anca Florea

 

 

  • Share/Save

Cronici

Concertul de deschidere al Festivalului Meridian – Grădina Ritualurilor/Garden of Rituals
„Into My GongSelf” în festivalul MERIDIAN 2019 „Grădini Sonore”: Interviu cu Mihaela Vosganian
Interviu cu violoncelistul Mircea Marian
Pur și simplu „De La Purissima”
Repere mozaicate în „Chei”
Opera fantastică
De 22 de ani, bursa „Iolanda Mărculescu”
„Forța destinului” a cucerit la Constanța
Sonuri celeste și interpreți minunați
De la jota la jazz cu Carmen Paris
Ediția a VII-a a Concursului de dirijat la final
De ziua lui Enescu
„Tinerețe fără bătrânețe”
Uimire și încântare … lusitană
Seriozitate … adolescentină
Noutăți în recital
„D'ale noastre”, marca Gigi Căciuleanu
Recital cu final neașteptat
„George Enescu – 135”
Reîntâlniri în recital
Sonuri inedite
O nouă bursă „Yolanda Mărculescu” la o aniversare
Omagiindu-l pe Lipatti
„Carmina Burana” a cucerit Constanța
„Flautul fermecat” ca un „teatru în teatru”
Recital „de suflet”
O nouă stagiune, un nou concert … regal
Gală generoasă de operă
O voce superbă la Muzeul „Enescu”
Doi tenori vestiți și o gală de muzică rusă
 
© 2003 - 2023 Toate drepturile rezervate Caligraf
    • Stiri
    • Arta
    • Fotografie
    • Muzica
    • Muzee
    • Teatru
    • Etnografie
    • Jazz &...
    • Mapamond
    • Fashion
    • Parteneri
    • Links
    • Contact